17 januari 2011

Overige ~ De meest depressieve dag ter wereld

Ja, goed geraden. het is vandaag de depressiefste dag van het jaar.
Hier wat tips om vandaag & andere dipdagen te overleven. Onderstreept staat wat ik vindt van dit idee & of ik dit zelf doe.



Verwen jezelf
Ga zo af en toe eens lekker de stad in en verwen jezelf. Koop bijvoorbeeld een lekkere warme sjaal of een mooi paar handschoenen. Hou het wel netjes, spendeer niet meteen al je zakgeld . Doe je dat wel dan heb je nog meer reden om je vervelend te voelen. Dit doe ik niet, als is het natuurlijk wel een leuk idee! Misschien ooit eens doen.
Licht
In de zomer krijg je natuurlijk een hele lading zonlicht binnen. Ons lichaam heeft deze dosis daglicht nodig om het hormoon Cortisol aan te maken. Cortisol zorgt ervoor dat je wakker, alert en stressbestendig blijft. Een wandeling tijdens je lunchpauze is al genoeg om aan je dagelijkse hoeveelheid daglicht te komen. 2 uur fietsen per dag valt daar toch onder? Jaaaaa.

Opgeruimd staat netjes
Opruimen helpt je om dingen op een rijtje te zetten, zowel in je hoofd als in je huis. Ga je kamer eens door en bekijk wat je nog wilt houden en wat je weg wil doen. Oeps, dat doe ik dus echt niet. Zou ik natuurlijk wel moeten doen.
Doe leuke dingen
In de zomer heeft iedereen altijd meer zin om leuke dingen te doen. Toch is dit juist iets wat je in de winter door moet zetten. Ga gezellig naar de film, organiseer een high tea, bezoek leuke musea, maak een wandeling over het strand (kan je mooi je warme winterkleding aan!), enzovoorts. Lijkt me wel leuk om te doen, nog niet echt gedaan. Kat, wanner FunForest? (A)
Buitenleven
Ga lekker naar buiten ook al lijkt het nog zo grauw en grijs. Buitenlucht doet alleen maar goed (zolang je wel warm aangekleed bent) en je voelt je lekker fris. En, niet te vergeten, ook de winter heeft prachtige dagen waarin je de mooie kleuren van het seizoen in de natuur kan zien. Vergeet niet om ergens lekker warme choco te drinken. Ik fiets al erg veel. 10 uur per week, als dat niet genoeg is.. En af en toe fotograferen
Regelmaat
Door regelmatig te leven houd je de stofwisseling van je lichaam op peil. Is dit niet het geval dan kan je energieniveau gigantisch kelderen. Eet en slaap dus met goede regelmaat, probeer bijvoorbeeld ook elke nacht 8 uur te slapen. Uhh,. ik wissel nogal vaak dingen af. NIET MEER DOEN DUS!
Weg met energieboosters
Het lijkt misschien te helpen, maar dat is echt maar voor even. Nadat je energieboosters gebruikt zakt je energieniveau zelfs nog lager. Gebruik dus met mate suiker, chocola, snoep, frisdrank, koffie en thee. Oeps. ik drink best veel thee. Like appel kaneel! 
Beweeg!
Ga lekker sporten zonder dat je iets hoeft te bereiken, gewoon voor de fun dus. Sporten zonder prestatiedrang zorgt ervoor dat er een stof in je lichaam vrijkomt die je ontspant en een energieboost geeft. Sporten totdat je compleet uitgeput bent levert je juist het tegenovergestelde op. Niet doen dus! Heb een wii-fit plan gemaakt. Waarbij ik iedere keer uit 2 oefeningen kan kiezen. Hopen dat het werkt!

Gezellig koken
In de winter is eten een stuk belangrijker, neem er dus gewoon lekker de tijd voor. Probeer eens wat nieuws te koken, nodig mensen uit, steek de kaarsen aan en voila! Je hebt een tafel vol Nederlandse gezelligheid. Ik kook af en toe, beter is natuurlijk dat m'n ouders het al doen.

Deed jij dit al? Ga je dit nu doen?
x

1 opmerking:

katja zei

Jaaaa! Wij gaan echt wel een keer naar funforest! :D
Maybe dit weekend? Kan mn pa ons brengen :D

Handig hoor die tips :)